HIPST

History and Philosophy in Science Teaching

Research has indicated that studentsâ?? and even adultsâ?? views about science are often naïve. What are the objectives and motivations to do science? Are there any scientific methods? What are the social, cultural and philosophical foundations of science? Questions like these will be central within a project with 10 partners from 8 countries all over Europe and beyond. The consortium covers a wider spectrum of expertise including history and philosophy of science, science teaching and public understanding of science. The project will foster the inclusion of history and philosophy of science in science teaching for the benefit of scientific literacy. Therefore, teaching materials and techniques will be developed together with experts of school science und science museums. A sustainable network between the project partners will be established for the development and exchange of know-how and experiences.

Publikationen

Buchartikel

Henke, A. & Höttecke, D. (2013). Students' beliefs about the diachronic nature of science: a metaphor-based analysis of 8th-graders' drawings of "The Way of Science". In Aprendendo ciência e sobre sua natureza: abordagens históricas e filosóficas [Learning about science and nature: historical and philosophical approaches] (S. 327–356). São Carlos.@inbook{hoetteckehenke2013c, title={Students' beliefs about the diachronic nature of science: a metaphor-based analysis of 8th-graders' drawings of "The Way of Science"}, author={Andreas Henke and Dietmar Höttecke}, year={2013}, booktitle={Aprendendo ciência e sobre sua natureza: abordagens históricas e filosóficas [Learning about science and nature: historical and philosophical approaches]}, location={São Carlos}, pages={327--356}, url={https://physikdidaktik.uni-bremen.de/pubs/Henke_Hoettecke_2013_Students_beliefs_about_the_diachronic_nature_of_science.pdf} }

Zeitschriftenartikel

Henke, A. & Höttecke, D. (2013). Elektrische Leitung auf dem Holzweg. Die Fallstudie "Stephen Gray".. Naturwissenschaften im Unterricht - Physik, 23 (Heft 133), 17–21.@article{hoetteckehenke2013b, title={Elektrische Leitung auf dem Holzweg. Die Fallstudie "Stephen Gray".}, author={Andreas Henke and Dietmar Höttecke}, year={2013}, location={Münster}, publisher={Lit-Verlag}, journal={Naturwissenschaften im Unterricht - Physik, 23 (Heft 133)}, pages={17--21} }

Höttecke, D., Henke, A. & Rieß, F. (2012). Implementing History and Philosophy in Science Teaching - Strategies, Methods, Results and Experiences from the European HIPST Project. Science & Education, 21(9), 1233–1261.@article{hoetteckehenke2012, title={Implementing History and Philosophy in Science Teaching - Strategies, Methods, Results and Experiences from the European HIPST Project}, author={Dietmar Höttecke and Andreas Henke and Falk Rieß}, year={2012}, publisher={Springer}, journal={Science & Education}, volume={21}, number={9}, pages={1233--1261} }

Höttecke, D. & Henke, A. (2012). Magnetische und elektrische Anziehungskräfte auf dem Prüfstand - die Fallstudie "William Gilbert". Naturwissenschaften im Unterricht - Physik, 22 (Heft 127), 18–23.@article{hoetteckehenke2012a, title={Magnetische und elektrische Anziehungskräfte auf dem Prüfstand - die Fallstudie "William Gilbert"}, author={Dietmar Höttecke and Andreas Henke}, year={2012}, location={Münster}, publisher={Lit-Verlag}, journal={Naturwissenschaften im Unterricht - Physik, 22 (Heft 127)}, pages={18--23} }

Rieß, F., Maiseyenka, V. & Gleine, K. (2012). Cool, ey. Lernen an Stationen zu Themen der Wärmelehre im Kontext der Entwicklung der Kühltechnik.. Naturwissenschaften im Unterricht - Physik, 22 (Heft 126), 11–15.@article{maiseyenka2012, title={Cool, ey. Lernen an Stationen zu Themen der Wärmelehre im Kontext der Entwicklung der Kühltechnik.}, author={Falk Rieß and Veronika Maiseyenka and Kerstin Gleine}, year={2012}, journal={Naturwissenschaften im Unterricht - Physik, 22 (Heft 126)}, pages={11--15} }

Henke, A. & Höttecke, D. (2011). Beschreiben und Erklären elektrischer Vorgänge - die Fallstudie "Charles du Fay". Naturwissenschaften im Unterricht - Physik, 22 (Heft 126), 20–24.@article{hoetteckehenke2011, title={Beschreiben und Erklären elektrischer Vorgänge - die Fallstudie "Charles du Fay"}, author={Andreas Henke and Dietmar Höttecke}, year={2011}, journal={Naturwissenschaften im Unterricht - Physik, 22 (Heft 126)}, pages={20--24} }

Höttecke, D., Henke, A. & Rieß, F. (2011). Was ist Bewegung? Eine historische Fallstudie zum Trägheitskonzept und zum Lernen über die Natur der Naturwissenschaften. Naturwissenschaften im Unterricht - Physik, 22 (Heft 126), 25–31.@article{hoetteckehenke2011a, title={Was ist Bewegung? Eine historische Fallstudie zum Trägheitskonzept und zum Lernen über die Natur der Naturwissenschaften}, author={Dietmar Höttecke and Andreas Henke and Falk Rieß}, year={2011}, location={Münster}, publisher={Lit-Verlag}, journal={Naturwissenschaften im Unterricht - Physik, 22 (Heft 126)}, pages={25--31} }

Artikel in Tagungsbänden

Höttecke, D. & Henke, A. (2011). Constructing HPS-Based Case Studies for Teaching and Learning Science: Stephen Gray and Electric Conduction on the Wrong Track. In Proceedings of the 2011 IHPST Conference (Thessaloniki) Thessaloniki, Greece.@inproceedings{hoetteckehenke2011d, title={Constructing HPS-Based Case Studies for Teaching and Learning Science: Stephen Gray and Electric Conduction on the Wrong Track}, author={Dietmar Höttecke and Andreas Henke}, year={2011}, booktitle={Proceedings of the 2011 IHPST Conference (Thessaloniki)}, location={Thessaloniki, Greece}, url={http://ihpst.net/?p=1148} }

Höttecke, D., Henke, A. & Rieß, F. (2010). Let's do it together! A Collaborative Project of Researchers and Practitioners on Implementing History and Philosophy in Science Teaching.. In Proceedings of the NARST conference in Philadelphia/USA 20-24 March 2010.@inproceedings{hoetteckehenke2010, title={Let's do it together! A Collaborative Project of Researchers and Practitioners on Implementing History and Philosophy in Science Teaching.}, author={Dietmar Höttecke and Andreas Henke and Falk Rieß}, year={2010}, booktitle={Proceedings of the NARST conference in Philadelphia/USA 20-24 March 2010.} }

Höttecke, D. & Henke, A. (2010). Looking Back into the Future: Lessons from HIPST about Implementing History and Philosophy in Science Teaching. In Paper presented at the "History and Philosophy in Science Teaching Conference", University of Kaiserslautern / Germany, March 1114@inproceedings{hoetteckehenke2010c, title={Looking Back into the Future: Lessons from HIPST about Implementing History and Philosophy in Science Teaching}, author={Dietmar Höttecke and Andreas Henke}, year={2010}, booktitle={Paper presented at the "History and Philosophy in Science Teaching Conference", University of Kaiserslautern / Germany, March 1114}, number={2010}, url={http://www.hipst.uni-hamburg.de/archive/Hoettecke.pdf} }

Höttecke, D. (2009). Learning Physics with History and Philosophy of Science On Effective Implementation Strategies for an Old Approach in School Science Teaching in Europe. In XI Encontro Pesquisadores em Ensino de Física – Curitiba – 2008@inproceedings{hoettecke2009, title={Learning Physics with History and Philosophy of Science On Effective Implementation Strategies for an Old Approach in School Science Teaching in Europe}, author={Dietmar Höttecke}, year={2009}, booktitle={XI Encontro Pesquisadores em Ensino de Física – Curitiba – 2008} }

Höttecke, D., Rieß, F., Henke, A. & Engels, W. (2009). Natur der Naturwissenschaften mit Geschichte und Philosophie lernen. In D. Höttecke: Chemie- und Physikdidaktik für die Lehramtsausbildung. Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik. Jahrestagung in Schwäbisch Gmünd 2008 (S. 416–418). Münster: LIT-Verlag.@inproceedings{hoetteckehenke2009, title={Natur der Naturwissenschaften mit Geschichte und Philosophie lernen}, author={Dietmar Höttecke and Falk Rieß and Andreas Henke and Engels, W.}, year={2009}, editor={Dietmar Höttecke}, booktitle={Chemie- und Physikdidaktik für die Lehramtsausbildung. Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik. Jahrestagung in Schwäbisch Gmünd 2008}, location={Münster}, publisher={LIT-Verlag}, pages={416--418} }

Höttecke, D. & Rieß, F. (2009). HIPST – History and Philosophy in Science Teaching. Ein EU-Projekt zur Unterrichtsentwicklung. In V. Nordmeier: DPG-Fachverband Didaktik (Hrsg.): Didaktik der Physik- Physikertagung 2008, Tagungs-CD@inproceedings{hoettecke2009c, title={HIPST – History and Philosophy in Science Teaching. Ein EU-Projekt zur Unterrichtsentwicklung}, author={Dietmar Höttecke and Falk Rieß}, year={2009}, editor={V. Nordmeier}, booktitle={DPG-Fachverband Didaktik (Hrsg.): Didaktik der Physik- Physikertagung 2008, Tagungs-CD} }

Henke, A., Höttecke, D. & Rieß, F. (2009). Case Studies for Teaching and Learning with History and Philosophy of Science - Exemplary Results of the HIPST Project in Germany. In Online Proceedings of the Tenth International History, Philosophy, and Science Teaching Conference, University of Notre Dame, June 24-28 South Bend, USA: University of Notre Dame.@inproceedings{hoetteckehenke2009a, title={Case Studies for Teaching and Learning with History and Philosophy of Science - Exemplary Results of the HIPST Project in Germany}, author={Andreas Henke and Dietmar Höttecke and Falk Rieß}, year={2009}, booktitle={Online Proceedings of the Tenth International History, Philosophy, and Science Teaching Conference, University of Notre Dame, June 24-28}, location={South Bend, USA}, publisher={University of Notre Dame}, number={2009}, url={http://www.nd.edu/~ihpst09/papers/Henke_MS.pdf} }

Eigendrucke, Polykopien

Henke, A., Höttecke, D. & Rieß, F. (2009). Case Studies for HPSST. Votrag auf dem Nordic Symposium on Philosophy and History of Science in Science Education, Department of Physics, University of Helsinki. Helsinki.@booklet{hoetteckehenke2009b, title={Case Studies for HPSST. Votrag auf dem Nordic Symposium on Philosophy and History of Science in Science Education, Department of Physics, University of Helsinki}, author={Andreas Henke and Dietmar Höttecke and Falk Rieß}, year={2009}, location={Helsinki}, url={https://physikdidaktik.uni-bremen.de/pubs/henke_nordic_09.pdf} }

Henke, A., Höttecke, D., Rieß, F. & Engels, W. (2008). HIPST - Forschendes Lernen mit Geschichte und Philosophie. Poster für die GDCP Jahrestagung in Schwäbisch Gmünd 2008, Universität Bremen.@booklet{henkehoettecke2008, title={HIPST - Forschendes Lernen mit Geschichte und Philosophie}, author={Andreas Henke and Dietmar Höttecke and Falk Rieß and Engels, W.}, year={2008}, location={Poster für die GDCP Jahrestagung in Schwäbisch Gmünd 2008, Universität Bremen}, url={https://physikdidaktik.uni-bremen.de/pubs/henke_gdcp_08.pdf} }